Op 25 oktober 2024 vindt de volgende Erfgoedavond plaats. Op deze avond worden U twee lezingen aangeboden door de Zwolse Historische Vereniging. De lezingen gaan over de kwakzalverij van het Staphorster Boertje en over het bekende fenomeen Klazien uit Zalk. Beide hielden zich bezig met de bestrijding van allerlei kwalen. Over deze mensen, die mateloos populair waren  in hun eigen periode,  organiseren we twee korte lezingen bij Van der Velde in de Broeren.

Het Staphorster Boertje

Vanuit het hele land kwamen rond 1900 duizenden mensen naar Staphorst voor zalfjes, drankjes, poeders en druppels van het Staphorster Boertje (echte naam Peter Stegeman) ter genezing of verlichting van hun kwalen. Het tv-loze tijdperk was geen enkele belemmering voor zijn enorme bekendheid in het gehele land. Na zijn overlijden heeft zijn familie er een merknaam van gemaakt waardoor zijn producten nog jarenlang te verkrijgen waren ondanks de tegenstand van de Vereniging tegen Kwakzalverij. Daarover spreekt auteur Wim Coster,  nazaat van het Staphortster Boertje. Hij schreef er ook een boek over.

Klazien uut Zalk

Na de pauze is er een tweede lezing over Klazien uit Zalk. Al in de jaren 60/70 genoot ze regionale bekendheid door haar voordrachten over het weer, streekgebruiken en kruidenmiddelen uit eigen tuin. In de jaren 80/90 werd ze ontdekt door de NCRV die er een tv-serie over maakte. Daarna ontplofte Klazien in de media en was ze niet meer weg te slaan van de Nederlandse buis.

Berendien uut Wisp (Van Kooten en de Bie), te gast bij Rik Felderhof , talloze radio- en kranteninterviews. En ook zong ze samen met André van Duin een lied over jas aan – jas uit…Historica en dorpsgenoot van Klazien, Inez Satter van Gelder en journalist Joep Boerboom komen over haar vertellen.

De muzikale omlijsting is voor rekening van JanPieter Boudens en pianist Reinder van Raalte.

Kortom deze avond mag je niet missen bij van der Velde in de Broeren.

Vrijdag 25 oktober 2024. Inloop 19.30, aanvang 20.00.

Graag even aanmelden bij communicatie@vanderveldeindebroeren.nl