In de serie “Verhalen over Zwolle” biedt het Erfgoedplatform Zwolle*  u aan:

Lourens Krook, stadsarchitect van Zwolle (1904-1930)

Bij raadsbesluit van 20-2-1904 werd Lourens Krook benoemd tot stadsarchitect van Zwolle. Krook had in Duitsland een goede reputatie als architect opgebouwd. Onder zijn leiding zou de samenstelling van de dienst Gemeentewerken sterk veranderen. Vanaf zijn aanstelling was hij zeer actief. Krook ontwierp en bouwde tal van woningen, scholen, overheidsgebouwen, bruggen en sluizen. Ook was hij verantwoordelijk voor de grote uitbreidingsplannen zoals in Assendorp en in de Wipstrik.

Bekend zijn vooral zijn ontwerpen voor een verkeersbrug over de Ijssel (1907), de Sassenpoortbrug (1908), een nieuw stadhuis (1911) en de LTS aan de Mimosastraat (1930).

In 2024 is het 80 jaar geleden dat Lourens Krook overleed, aanleiding voor het Zwols Architectuur Podium om deze Erfgoedavond aandacht te besteden aan deze markante figuur uit de Zwolse bouwgeschiedenis. Ook wordt teruggeblikt in de lezing op de rijke historie van het fenomeen ‘’stadsbouwmeester’’ in Zwolle.

De erfgoedavond wordt verzorgd door Marcel Overbeek en Ruben Klinkenberg namens het Zwols Architectuur Podium (ZAP).

Muzikale omlijsting door ARTEZ studenten:  Chaja Donkers en Quinten Pieters

Datum           : vrijdag 27 september 2024

Locatie           : Van der Velde in de Broeren, Achter de Broeren 1-3 8011 VA

Inloop   :           19:30 u.

Aanvang         : 20:00 u.

Afsluiting        : 22:00 u.

AANMELDEN :  communicatie@vanderveldeindebroeren.nl

Toegang is gratis.

*Academiehuis Grote Kerk, Van der Velde in de Broeren, St. Allemaal Zwolle en ANNO, Zwolse Historische Vereniging, Het Oversticht, Monumentenzorg/Archeologie gemeente Zwolle, St. Het Vrouwenhuis, Zwols Architectuur Podium, Vrienden van de Stadskern Zwolle ,Basiliek en Emmanuelshuizen, Collectie Overijssel